شبکه های ابری توزیع محتوای وب - Content Delivery Networks - CDN

CDN شبکه ای وسیع از سرویس دهنده های توزیع شده است که در مراکز داده مختلف در نقاط جغرافیایی مختلف (شهرها و کشورهای گوناگون) قرار گرفته اند. این بستر جهت فراهم آوری دسترسی کاربران به محتویات مورد نظر با بالاترین سرعت و بیشترین کارایی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه سرویس دهنده های بزرگ مانند Google، Amazon، Yahoo، Microsoft، Facebook و ... اطلاعات مورد نیاز کاربران را با استفاده از شبکه های CDN با سرعت بسیار بالا در اختیار ایشان قرار می دهند.

با یک مثال، ضرورت بهره برداری از CDN را بررسی می کنیم.
Youtube یکی از بزرگترین سرویس دهنده های ویدئو بر روی اینترنت است و در لحظه به میلیون ها کاربر از سراسر دنیا سرویس دهی می کند. اگر قرار باشد همه درخواست های کاربران از همه دنیا به سمت مرکز داده اصلی که سرویس دهنده اصلی در آن قرار گرفته است هدایت شود، هیچ مرکز داده ای ظرفیت و پهنای باند کافی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک را ندارد. همچنین کاربرانی که از نظر جغرافیایی از آن مرکز داده فاصله دارند، به دلیل محدودیت های ارتباطی با کندی سرعت دسترسی مواجه می شوند.

ارائه محتوا بدون شبکه توزیع CDN

بهترین راه حل برای رفع این مشکلات، توزیع اطلاعات مورد نیاز کاربران در مراکز داده ای است که به کاربران نزدیکتر باشد و هر دسته از کاربران که به آن مرکز داده نزدیکتر بودند، اطلاعات را از آن دریافت کنند.
ارائه محتوا به کمک شبکه توزیع CDN

از دیگر مزایای مهم CDN، توزیع بار بین نقاط مختلف است و به جای سرویس دهی به کاربران از یک نقطه که بار پردازشی را به یک سرور (یا کلاستر) وارد می کند، این بار را بین نقاط مختلف تقسیم می کند.
همچنین، با استفاده از CDN، سطح امنیت سرویس دهنده اصلی به مراتب بالاتر خواهد رفت، چرا که کاربران به صورت مستقیم با سرویس دهنده اصلی در ارتباط نخواهند بود و اطلاعات مورد نیاز را از طریق شبکه CDN دریافت خواهند کرد.


شرکت نئور فاوا، به عنوان اولین و تنها شرکت ایرانی، فناوری سرویس دهنده های شبکه توزیع محتوای وب را کسب و بر اساس نیاز خاص کشور بومی سازی کرده و قادر است براساس نیاز سازمان ها و شرکت هایی که به ارائه محتوای تحت وب می پردازند، شبکه ابری توزیع محتوای وب را بر روی بستر اینترنت یا اینترانت ملی به صورت اختصاصی راه اندازی و پشتیبانی کند.
برخی از گروه های مخاطب این خدمات به شرح زیر می باشند:
- منتشر کنندگان محتوای صوتی و تصویری مانند صداوسیما، شبکه های تلویزیونی اینترنتی، وب سایت های ارائه دهنده موسیقی
- کتابخانه های ارائه دهنده محتوای دیجیتالی
- منتشر کنندگان اخبار مانند وب سایت های خبری، خبرگزاری ها
- ارائه دهندگان خدمات آموزش الکترونیکی
- وب سایت های ارائه دهنده نرم افزارها (Download)
- و دیگر ارائه دهندگان محتوای تحت وب که کاربران گسترده ای را تحت پوشش دارند.